11 magyarázat arra, hogy miért érezzük folyton fáradtnak magunkat

Azt, hogy mennyire vagyunk nyúzottak reggelente, nemcsak a rosszul berögződött szokásaink, hanem néhány alattomos egészségügyi probléma is befolyásolhatja. Mutatjuk, melyek ezek!

Amikor a hálószobánk szabotálja az álmunkat

Alvás közben nemcsak a pihenéssel töltött órák száma számít, hanem annak a minősége is: hiába alszik valaki napi kilenc órát, ha reggel mégis hulla fáradtan ébred. Ez azért lehet így, mert nem teremtjük meg a nyugodt pihenéshez szükséges megfelelő környezeti feltételeket. Túlságosan meleg vagy hűvös van a hálószobánkban, az elektromos kütyük generálta kék fény, vagy akár a házi kedvencünk is könnyen kizökkenthet az egyenletes alvásból.

Mit tehetünk ellene?

Lefekvés előtt szellőztessünk, vagy fűtsünk be a szobába. Mindenféle elektromos eszközt költöztessünk ki, és a legfontosabb, hogy ne igyunk lefekvés előtt koffeintartalmú italt.

Alvási apnoéban szenvedünk

Az alvási apnoe olyan rendellenesség, amely periodikusan légzésleállást okoz. Ez a felső légutak elzáródásának következménye. A betegséget a duzzadt mandulák, a keskeny légutak, a túlsúly vagy az allergia is előidézheti.

Mit tehetünk ellene?

Túlsúly esetén nem árt mihamarabb diétába kezdenünk, minden más esetben pedig érdemes felkeresni a problémával a háziorvosunkat.

Vashiány

Amikor alacsony a vas a szervezetünkben sokkal fáradékonyabbnak és ingerültebbnek érezhetjük magunkat. A tartós vashiány gyakran vérszegénységhez vezet. További tünetei lehetnek még a sápadt bőr, a töredezett hajszálak, a száraz bőrfelszín, a hideg kezek és lábak, fejfájás, mellkasi fájdalom, szédülés.

Mit tehetünk ellene?

Fogyasszunk vasban gazdag ételeket! A fehérbab, a spenót és a gabonafélék mellett együnk több vörös húst, osztrigát vagy kagylót.

Kevés a B12-vitamin a szervezetünkben

A szervezet normál működéséhez elengedhetetlen a B-vitamin, ami a húsokban, halakban, a tojásban és a tejben is megtalálható. Gyakran előfordul, hogy egyes vegetáriánusoknál (különösen a vegánoknál) nagyon alacsony a szervezetben a B-vitamin szintje. Pedig ez szükséges az agy, az idegek és a vérsejtek megfelelő működéséhez.

Mit tehetünk ellene?

Érdemes multivitamin készítményekkel pótolni a B12-vitamint.

Túl sok cukros ételt eszünk

Habár a szervezetünknek szüksége van cukorra, a túl sok kalória olyan kellemetlen tünetek kialakulásához vezethet, mint a súlygyarapodás, előidézhet krónikus betegségeket vagy akár cukorbetegséget is. Kutatásokkal bizonyították, hogy a 2-es típusú diabétesz gyakran jár alvászavarokkal.

Mit tehetünk ellene? 

A fehérjebevitel stabilizálja a vércukorszintünket, ezért próbáljunk meg a magas szénhidráttartalmú ételeket mellőzni, és helyette minél több magas fehérjetartalmú zöldséget fogyasztani.

Depresszió

Az alvási szokások megváltozása mellett, a depresszió egyik fő tünete a krónikus fáradtság. A betegség jelenlétére utalhat még az alulmotiváltság, a rosszkedv és a reményvesztettség is.

Mit tehetünk ellene?

Néhány praktikával próbáljunk meg tudatosan fellépni a rosszkedvünk ellen. Ha úgy érezzük, egyedül nem tudunk megbirkózni a problémáinkkal, nem árt felkeresni egy szakembert.

Az alulműködő pajzsmirigy is okozhat álmatlanságot

A hormonokat termelő pajzsmirigy szabályozza az anyagcserénket. Ha a pajzsmirigyhormon szintje alacsony, fáradtságot tapasztalhatunk. A pajzsmirigy alulműködésére utalhat a hidegrázás, a székrekedés, a száraz bőr, a berepedezett körmök és a töredezett hajvég.

Mit tehetünk ellene?

Egy egyszerű vérvizsgálatból kideríthetjük, hogy ez okozza-e az alvásproblémánkat.  Miután felállították a diagnózist, az orvos gyógyszeres kezelést javasol.

Nem mozgunk eleget

Az egész napos ülőmunka, a mozgáshiány az egyik leggyakoribb oka az alvászavar kialakulásának. A fizikai inaktivitás negatívan befolyásolja az érzelmi jólétünket, amire a szervezet gyakran álmatlansággal válaszol.

Mit tehetünk ellene?

Napi 30 perc mozgás nemcsak a testünkre, hanem a szellemi teljesítményünkre is jó hatással van.

Rossz hormonháztartás

Míg a férfiaknál az alacsony tesztoszteronszint, addig a nőknél a megemelkedett ösztrogénszint vezethet alvászavarhoz és folytonos fáradtságérzethez. A nőknél és a férfiaknál egyaránt okozhat még hasonló tünetet a szervezet alacsony kortizolszintje.

Mit tehetünk ellene?

Érdemes lenne felkeresni az orvosunkat egy vérvizsgálat erejéig, hogy kiderüljön, a hormonháztartásunk okozza-e a gondokat.

Az időjárás okozta érzelmi hullámvölgyben vagyunk

A téli hónapokban gyakrabban érezhetjük magunkat kimerültnek. Ezt a fajta hangulatváltozást hívjuk winter blues-nak, ami azt jelenti, hogy az időszakos depressziót elsősorban az alacsony hőmérséklet idézi elő.

Mit tehetünk ellene?

A borús időben gyújtsunk például LED-lámpákat, vagy díszítsük a lakást hangulatos LED-es lampionokkal. A meleg fények egy csapásra jókedvre derítenek. Az aromaterápiát is segítségül hívhatjuk.

Cukorbetegség

A 2-es típusú cukorbetegség gyakori velejárója az alvászavar. Az alattomos betegség első tünetei közé tartozik még a fokozott szomjúságérzet, a vizelési inger, a fáradékonyság és a hosszú sebgyógyulási folyamat.

Mit tehetünk ellene?

Ha bármelyik tünet jelentkezik nálunk, azonnal forduljunk a háziorvosunkhoz!

 

Szöveg: D. E.

Fotó: Thinkstock

(huffingtonpost.com)