9 hasznos tipp a téli depresszió ellen

Egy nemrégiben készült kutatás szerint a nőknél sokkal nagyobb a szezonális depresszió kialakulásának kockázata, mint a férfiaknál. A skóciai Glasgow Egyetem százötvenezer felnőttet kérdezett meg, a tanulmányból kiderült, hogy a hőmérséklet ingadozása negatívabban hat a hölgyekre.

Ezt a fajta hangulatváltozást hívjuk winter blues-nak, ami azt jelenti, hogy a depressziót elsősorban az alacsony hőmérséklet idézi elő, télen jelentkezik. Az érintettek értéktelennek érzik magukat, folytonos bűntudatuk van teljesen jelentéktelen dolgok miatt, sokkal ingerlékenyebbek, és egyik pillanatról a másikra kerülnek letargikus hangulatba. Ugyanígy jellemzi őket az aluszékonyság és a libidócsökkenés is. A téli depresszió tünetei általában már ősszel jelentkeznek, és a betegség januárban és februárban súlyosbodik.  Érdekes, hogy a szezonális depresszió kialakulása inkább a nőkre jellemző, ők akár nyáron is észlelhetik a tüneteket, amikor a hőmérséklet csökken.

Ha ezek a panaszok hosszú távon fennállnak, súlyosabb probléma kialakulásához vezethetnek, éppen ezért csokorba gyűjtöttünk kilenc hasznos tippet, amivel kordában tarthatjuk a rosszkedvünket (ha a tünetek huzamosabb ideig jelentkeznek, ajánlott szakemberhez fordulni):

  1. Tudatosítsuk magunkban, hogy nem mi vagyunk az egyetlenek! Lehet, hogy elsőre ez nem vigasztal, de rajtunk kívül még jó páran vannak olyanok, akik nem szeretik a kiszámíthatatlan időjárást.
  2. Beszélgessünk vidám, hozzánk közelálló emberekkel, mert ők – ha csak rövid időre is – el tudják űzni a levertségünket.
  3. Ragadjunk színes ceruzát, és színezzünk! Indítsuk el a kedvenc lejátszási listánkat, és táncoljunk! Mindegy, hogy mit csinálunk, a lényeg, hogy merjünk néha kilépni a komfortzónánkból, és vágjunk bele új dolgokba. Keressünk egy új hobbit, és próbáljuk ki magunkat benne!
  4. Ne féljünk kiadni magunkból azt, ami bánt! A sírás a feszültség levezetésének egyik legegészségesebb módja, ezért nem kell szégyellni, sem visszatartani.
  5. Nyissunk a világ felé! Mindegy, hogy otthon vagyunk, vagy a munkahelyen, időnként nézzünk ki az ablakon! Tudatosítsuk magunkban, hogy rajtunk kívül is van élet, és hozzánk hasonlóan másoknak is vannak problémái.
  6. Kerüljük az energiavámpírokat! A folyton magáról fecsegő, a panaszkodó vagy a túl kritikus barátra semmi szükségünk. Próbáljunk meg limitált időt tölteni azokkal, akik csak leszívják az energiánkat.
  7. Csináljunk meg minden egyes nap valamilyen egyszerű gyakorlatot! Nem kell rögtön egy hegyi túrára gondolni, vagy egy maratoni távot lefutni. Az is elég, ha vacsora után sétálunk egy nagyot a háztömb körül, de lépcsőzhetünk is. A lényeg, hogy néha kiszakadjunk a monotonitásból.
  8. A depresszió hazug. Megpróbálja elhitetni velünk, hogy mások nem szeretnek, de valójában az egyetlen módja annak, hogy megtudjuk, mások mit gondolnak rólunk, ha megkérdezzük őket.
  9. Nem kell a dráma! Hiába nyert három Oscar-díjat az a film, ha kicsit is nyomasztó, inkább ne nézzük meg! Válasszunk helyette vígjátékot vagy romantikus filmet, esetleg elővehetjük a kedvenc írónk egyik kötetét.

 

(dailymail.co.uk)

Fotó: Thinkstock