8 tipp szorongás esetére pszichológusok tarsolyából

Külföldi pszichológusok olyan stresszoldó technikákat gyűjtöttek össze, amelyeket szorongás esetén ők maguk is szívesen alkalmaznak. A lista szerintünk nagyon hasznos, jó pár módszert mi is kipróbáltunk már idegesség esetén.

Elfogadják, hogy a szorongás normális

Az aggodalom teljesen hétköznapi érzés, pont ezért kár rágörcsölni. Egyes pszichológusok nehéz helyzetben például azt mantrázzák maguknak „Nem kell idegeskedni” vagy „Felesleges aggódni egy ilyen semmiség miatt”, ezzel csökkentik a stresszt az életükben. Mi is gyakran alkalmazzuk ezt a feszültségoldó technikát, egyre jobb eredményekkel.

Kikapcsolódnak

Az állandó internetes jelenlét rengeteg szorongást generál, pont ezért sok szakember estére és éjszakára tudatosan kikapcsolja az okostelefonját (mi a telefon Wi-Fi-jét szoktuk „aludni küldeni”). Ez segít a nyugodtabb és pihentetőbb alvási szokások kialakításában, egyúttal megszünteti a képernyő okozta alvászavarokat is, ahogyan azt már mi is írtuk korábbi cikkünkben.

Más perspektívából nézik a dolgokat

A szorongás a félelem egyik velejárója, de ezt a legtöbbször magunknak generáljuk. Tegyük fel, hogy egy munkahelyi projekt kapcsán ki kell állnunk a többiek elé beszélni. Az első forgatókönyv, ami a legtöbbünk fejében lejátszódik, hogy valamilyen gikszer miatt megszégyenülünk a kollégák előtt. Pedig gondolhatnánk arra is, hogy azért kaptuk mi a feladatot, mert képesek vagyunk elvégezni, és bebizonyíthatjuk, hogy kezünkben tartjuk az irányítást. A szemléletváltás sok felesleges stressztől megkímélhet bennünket, érdemes tehát mindent több szemszögből is megvizsgálni.

Egészséges szokásokat alakítanak ki

A kiegyensúlyozott élet csökkenti az összevisszaságból adódó szorongást. Ha odafigyelünk a táplálkozásunkra, a karrierünk és magánéletünk harmóniájára, illetve arra, hogy kellő időt töltsünk a saját lelkivilágunk ápolásával, akkor a nehézségeket is könnyebben vesszük majd, hiszen van egy megszokott „menetrendünk” ami irányt mutat a káoszban is. Nekünk ez már több esetben is segített kimászni a gödörből.

Kiéneklik magukból a bajt

Az éneklés – mind az egyéni, mind a csoportos ­– olyan kémiai anyagokat szabadít fel az agyban, amelyek csökkentik a stresszt és a szorongást. Amennyiben szerettek énekelni, irány a közeli kórus próbája, hiszen a dalolászás még a szakemberek szerint is remek módja lehet a feszültség elűzésének.

Nem táplálják a szorongás forrását

Nyilván mindannyian szeretnénk szorongás nélkül élni, ám mivel ez nem járható út, ezért arra kell törekednünk, hogy legalább ne tápláljuk az ebből fakadó érzéseket. A szakemberek szerint mindenki számára fontos lenne egy olyan szorongásoldó technikát elsajátítani, amivel az aggodalom érzését száműzheti. Lehet ez egy elmetisztító séta a közeli parkban, vagy beszélgetés a legjobb barátunkkal, a lényeg, hogy a pozitív érzelmekre koncentráljunk, ne a negatívakra!

Figyelnek a légzésükre

A meditáció segítségével könnyedén megszabadulhatunk a belsőnket görcsbe rántó idegességtől, ám ha épp nincs arra mód, hogy relaxált állapotba kerüljünk, akkor figyeljünk a légzésünkre. A pszichológusok is tudják, hogy a koncentrált légző technikák megnyugtatóan hatnak a testre és a lélekre, és lecsendesítik az elmét – ezzel kapcsolatban korábban mi is adtunk néhány hasznos tippet.

Terapeutához járnak

Talán kicsit furcsán hangzik, hogy egy pszichológus terapeutához jár, de mivel ők is emberek, adódhat olyan probléma az életükben, amit egyedül nem képesek megoldani. A mentális egészségnek kifejezetten jót tesz, ha segítséget kérünk, amikor a szorongás állandósul az életünkben és a fenti tippek sem segítenek.

 

Még több pszichológiai témáról olvashattok a Nők Lapja Psziché magazinokban és a Nők Lapja Lélek rovatában.

Szöveg: D.A.

Fotó: Thinkstock

(health.com)