Ez a világ legjobb munkája! - A légi forgalmi irányítóknál jártunk

Hivatástudat, szenvedély, felelősség és világszínvonal. Százhetvenöt magyar légi forgalmi irányító dolgozik a repülőtéren vagy annak szomszédságában, és ha nem is találkoztunk mindegyikükkel, eleget láttunk. Magabiztos férfiakat és az ő izgalmas, vonzó világukat, ahol még vendégnek is jó lenni. Hulej Emese riportja.

légi forgalmi irányítók

Lifttel a nyolcadikig jöttünk, onnan még két emelet gyalog csigalépcsőn, és már fel is értünk a ferihegyi irányítótoronyba. Hivatalosan a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér irányítótornyába. Három irányító ül a kényelmes székekben, és egy gyakornok az oktatójával. Mindenki előtt több monitor, még a laikus is felfedezi rajtuk, hogy a piros „31 L” jelzés aktuális figyelmeztetés. – Ez a futópálya-karbantartás miatt nem üzemel – magyarázza Menráth Gábor terminálirányítási osztályvezető, aki matematika–fizika szakos tanárnak készült, de az egyetem alatt váltott, és látni, hogy ezt élete egyik legjobb döntéseként tartja számon. Tőle tudjuk meg, hogy ebből a toronyból csupán az ország légterének kis szeletét, a repülőtér forgalmát irányítják. A távoli irányítás, az ACC (Area Control Center) irányítja az országon átrepülő gépeket, az APP (Approach) pedig azokat, amelyek ide érkeznek, vagy innen felszállva hagyják el a légterünket. Utóbbi két egység nem messze, a HungaroControl Igló utcai székházában dolgozik. Az egyik képernyőn a repülőtér alaprajza látható, rajta kék és barna mozgó pontok jelzik a repülőket, illetve a földi járműveket. – Ha például harminc percen belül több mint nyolc induló gép van, vagy valamiért, például hóeltakarítás miatt megszaporodnak a földi járművek, az adott feladatra még egy irányítót beültetünk – magyarázza Gábor. A forgalom közepes, csak a lezárt futópálya bonyolítja a helyzetet. Érkező gép éppen nincs, csupán néhány induló. A Lufthansa mellettünk emelkedik fel, indul Münchenbe. Nem sokkal később a CSA járata is felszáll Prága felé. A forgalom március végén kezd nőni, és a nyári desztinációkkal jár csúcsra.

légi irányítók riport

ALFÁTÓL ZULUIG

Kérdés, hogy az automatizált repülés korszakában mekkora az irányítók felelőssége. Történhet még baj emberi mulasztásból? – Persze – válaszolja Menráth Gábor. – Az automatikus rendszerek sokat segítenek, különösen a levegőben, de a repülés legkritikusabb szakasza a fel- és a leszállás. Olyankor a gépek egymáshoz nagyon közel mozognak. Mulasztás esetén előfordulhat, hogy két gép van a futópályán. Előfordulhat… De nem Ferihegyen! Ez a megjegyzés nem belterjes büszkélkedés, hanem tény. A magyar légi forgalmi irányítás ugyanis világszínvonalú. Kiváló szakemberek, sok innováció, ideális körülmények. Nem véletlen, hogy a NATO által jó darabig lezárt koszovói légtér irányítása is innen zajlik táv- vagy inkább bérmunkában. És van egy magyar fejlesztés, a HUFRA, ami azt jelenti, hogy Európában először nálunk törölték el a teljes légiútvonal-hálózatot, közérthetően a légi folyosókat, lehetővé téve a gépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. A magyar irányítók sikere még az átlagnál jóval kevesebb késés, vagyis az ő hibájukból nemigen vesztegelnek gépek a betonon, miközben az utasok azon izgulnak, elérik-e a csatlakozást. – Alfa, delta, zero… – hallom az egyik irányító hangját, sajnos nem tudom leírni, kiét. Ez a nap folyamán többször előfordul. Amikor ugyanis az irányító dolgozik, nem elegyedhet szóba velem, nem mondhatja a pilótáknak, hogy bocs, várjatok egy kicsit, éppen a Nők Lapjának mutatkozom be…

A cikk folytatását a Nők Lapja 2018/10. lapszámában olvashatjátok el. A magazint március 7-től keressétek az újságosoknál!

Szöveg: Hulej Emese

Fotó: Erdélyi Gábor