Kíváncsi vagy, miért jók az európai iskolák? Ezért!

Milyen a jó pedagógus? És a jó iskola? Hol járnak a gyerekek örömmel, jókedvűen suliba? Svéd, dán, finn, lengyel és olasz iskolákban kerestük az eredményes oktatás titkait.

57 legjobb sulik a vilagon

GYAKORLATIAS SVÉD

Jó hangulat, oldott légkör, közvetlen tanárok, fegyelmezett gyerekek. Svédországban az a legfontosabb, hogy az iskolában minden diák jól érezze magát.

– Az órák gyakran kilencvenpercesek, ezért nem kell rohanni − mondja Székó Katalin, aki tavaly egy továbbképzés keretében több svéd iskolába is ellátogatott. − Egy tizenöt-harminc perces mentortanári beszélgetéssel indítják a napot ahelyett, hogy becsengetéskor rögvest felcsapnák a tankönyveket. A mentortanár kis csoportokban átbeszéli a tanulóival az aktuális céljaikat és reményeiket, a kihívásokat és az esetleges félelmeket. A napot értékeléssel, a diákok beszámolóival zárják. A legtöbb órán tanár és asszisztens vagy tolmács, esetleg mentor van jelen, így a lemaradóknak valaki mindig segít. Az osztályok vegyesek: sok a külföldi, különböző kultúrájú és vallású gyerek. Éppen ezért nagyon figyelnek az integrálásra, a kirekesztést csírájában elfojtják, oktatófilmeket vetítenek, szituációs gyakorlatokat tartanak.

A tanítás tapasztalati. Sokat kísérleteznek, biológiaórán például állat tüdejét is boncolhatják. Az intézmények jól felszereltek, sokat dolgoznak laptopon vagy tableten. És bár ott az internet, nem kalandoznak el. Ha mégis, a tanár csendben, egy mozdulattal lezárja a gépet – egy szó sem hangzik el, de az eset többször biztosan nem fordul elő. A tantárgyakat gyakran tantárgyakon átnyúló projektekben oktatják. Nagy önállóságot várnak el a gyerekektől: az általános iskolában félévente fejlődési tervet kell készíteniük, amit a szülők bevonásával megbeszélnek. Svédországban a tanár nem egy személyben a „tudástár”, hanem az ismeretanyag megszerzésében, a kompetenciák fejlesztésében tereli, vezeti a gyerekeket.

SZEMÉLYRE SZABOTT DÁN

A szociális készségek fejlesztése a dán iskola legfontosabb feladata. Ezért találták ki a projekthetet, amikor az osztályokat összekeverik, és a gyerekek csoportokban dolgoznak fel egy adott témát.

….

Ha kíváncsi vagy a dán, a finn, a lengyel vagy az olasz példára, lapozd fel a 13. heti Nők Lapját az 58. oldalon!

Szöveg: Gősi Lilla

Fotó: Europress