8 mód arra, hogy megőrizzük a nyugalmunkat stresszes helyzetekben is

Szinte mindenkinek van valamilyen bevált módszere, amivel csökkenti a felgyülemlett feszültséget – mi többek között a forró fürdőre esküszünk –, de a következő stresszűző módszerek abban mindenképpen eltérnek a megszokottaktól, hogy akár néhány percen belül megnyugvást okozhatnak.

1, 2, 3…

Amikor az ember feszült idegállapotban van, hajlamos olyat is kimondani, amit valójában nem gondol komolyan. Ennek sok esetben sértődés vagy további konfliktus a következménye, ezért bármennyire is haszontalan tanácsnak tűnik, tényleg érdemes tízig elszámolni, mielőtt reagálnánk. Az a tíz másodperc pont elég arra, hogy ne mondjunk ki meggondolatlanul akármit, és újragondoljuk a probléma forrását.

Fizikai tünetek esetén

Van olyan stresszhelyzet, amikor fizikai tünetek, például remegés, hőhullám vagy kezdődő migrén is jelentkeznek. Ezeket csakis egyféleképpen tudja legyőzni a szervezet: egy másik fizikai tünettel. Ha hideg vizet locsolunk ilyenkor az arcunkra, az az úgynevezett búvár reflexünknek köszönhetően 10-25%-al csökkenti a pulzusszámot és segíti a levegővételt is. De az is jó lehetőség, ha a kezünket masszírozni kezdjük, egyrészt, mert elvonja a figyelmünket, másrészt mert a kézben lévő akupresszúrás pontok segítenek lecsillapítani az idegeket.

Mozgásra fel!

Számtalanszor hallottuk már, hogy a mozgás remek stresszoldó, de ha az idegességünk félelemből, depresszióból, netán elkeseredésből fakad, különösen hasznos segítség. Bármilyen mozgásformával egyszerre tehetünk szert energiára, vitalizálhatjuk a testet, és növelhetjük az önbizalmunkat, ami fontos, hiszen ahogy a mondás is tartja, ép testben lakozik az ép lélek.

A természet hívó szava

A természet nyugtató hatását kihasználva menjünk el sétálni! Gyönyörködjük a fák őszi lombjában, csodáljuk meg a patak kék vizét, keressünk egy panorámás helyet és élvezzük ki a látványát, vagy egyszerűen csak sétáljunk, vegyünk néhány mély lélegzetet és közben ürítsük ki az elménket. Akár egy 10-15 perces séta is csodát tehet a gondolatainkkal, általa új perspektívákkal gazdagodhatunk.

Pro és kontra lista

A stresszess helyzeteket listázással is megszüntethetjük. Írjuk fel az adott szituációt egy lapra, sorakoztassunk fel mellette és ellene érveket, sőt, ha tetszik, ezeket még pontozzuk is egy 1-5-ig terjedő skálán. A mérlegelés segít a logikus döntésben, ezáltal megszünteti a feszültséget is.

Ölelésbe burkolva

Egy tíz másodperces ölelés képes csökkenteni a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, a stresszt, de általa legyőzhetjük a fáradtságot, sőt, még az immunrendszer védekezőképességét is javíthatjuk. Persze nem mindig van kéznél valaki, akik megölelhet bennünket, ilyenkor csukjuk le a szemünket és öleljük át mi magunkat. A has és a hát nyomása segít az érzelmeket stabilizálni.

Akár az antilopok

Az antilopok, ha megriadnak, szó szerint lerázzák magukról a félelmet, hogy el tudjanak menekülni a ragadozók elől. Ezt a módszert mi is kipróbálhatjuk, kezdve a fejünktől, egészen a lábunkig, bár vigyázzunk, hogy senki ne sérüljön meg a rázkódásunk közben. Sőt, még jobb, ha senki nem látja. 😉

Superman erejéből merítve

A jógából ismert Superman póz már nevéből adódóan is hasznos segítségnek tűnik idegesség esetén, de a gyakorlatban is az – kipróbáltuk. Egyszerűen feküdjünk hasra, a kezeinket nyújtsuk ki magunk elé, a lábainkat pedig hátra, majd emelkedjünk el a földtől, a törzs maradjon lent. A megnyújtott mozdulat kidolgozza a testből a feszültségtől összecsomósodott izmokat.

Szöveg: D.A.

Fotó: Thinkstock

(psychologytoday.com, psychcentral.com)