16 tipp, amivel bármikor boldoggá tehetjük magunkat

A boldogságot nem érdemes mástól függővé tenni, az ugyanis bennünk van, és szerencsére nagyon sokat tehetünk azért, hogy felszínre hozzuk: nem kell mást tenni, mint egészen hétköznapi módszerekkel stimulálni az agyunk boldogságközpontját.

Girl hand holding colorful balloons. happy birthday party. vintage filter effect

A bizalom és a valakihez tartozás érzése: oxitocin

Az oxitocin nevű hormon felelős azért, hogy kötődünk valakihez és bízunk benne, ezért nagy hatással van a boldogságunkra. Ha elutasítottak minket vagy elhagytak, ezek az érzések alapjaikban rendülnek meg.

Így stimulálhatjuk:

Legyünk megbízhatóak

Ha ugyanis mások úgy találják, hogy megbízhatnak bennünk, egyre több mindent osztanak majd meg velünk, és ebből kifolyólag mi is sokkal könnyebben alakíthatunk ki bizalmat irántuk.

Átmeneti megoldások

A bizalom és a másokhoz való kötődés visszaépítése sok időt vesz igénybe, szerencsére azonban vannak átmeneti megoldások. Ilyen egy kisállat beszerzése, egy olyan csoporthoz való csatlakozás, aminek tagjai előtt gátlások nélkül lehetünk önmagunk, illetve ha elkezdünk csapatsportot játszani.

Masszázsra menni

Talán nagyon egyszerűen hangzik, de egy masszázs sokat segíthet: pozitív energiákkal tölti fel a testünket, az emberi érintés pedig oxitocint szabadít fel az agyunkban, ami boldogságot okoz.

Figyeljük meg a változásokat

Minden lépést, amit annak érdekében teszünk, hogy újra meg tudjunk bízni valakiben vagy kötődjünk az illetőhöz, meg kell ünnepelni, az apróbb sikerek ugyanis hatalmas örömet jelenthetnek.

Az eufória érzése: endorfin

Az endorfin természetes fájdalomcsillapító, tehát szükségünk van rá a túléléshez. Emellett pedig a boldogságunkért is felelős, hiszen akár euforikus állapotba is képes hozni minket.

Így stimulálhatjuk:

Nevessünk

Nincs ennél jobb orvosság – tartja a mondás. És milyen igaz, hiszen egy szívből jövő, testet rengető nevetés nagyon jót tesz a szervezetnek: az összes stresszt, görcsöt és félelmet elengedjük a segítségével. Keressük hát azoknak az embereknek a társaságát, akik között önfeledtek lehetünk!

A sírás áldásos hatása

Az érzelmeink kontrollálása, a sírás visszatartása szorongást okoz, olyan, mintha a mérget a szervezetünkben tartanánk. Egy kiadós sírás azonban – a nevetéshez hasonlóan – gyógyító erejű lehet, mert oldja a testben felgyűlt feszültséget, és megkönnyebbülést hoz. Egy megható mozi segíthet ebben.

Sportoljunk

A testmozgás köztudottan endorfint szabadít fel a szervezetben, a rendszeres sportolás azonban nemcsak a léleknek, hanem a testnek is nagyon jót tesz. Boldogít és egészségessé tesz! Amennyiben még nem tudjátok, melyik mozgásformát válasszátok, mi a futást és a jógát ajánljuk nektek.

Nyújtsunk

A nyújtás ugyanis felpezsdíti a vérkeringést, energiával tölt el. Menjetek el jógázni vagy pilatesezni, és megtapasztaljátok majd, mennyire pozitív hatással van a testre. Arról nem is beszélve, hogy mekkora sikerélménnyel tölti el az embert, hogy napról napra egyre hajlékonyabb.

Motiváció: dopamin

A túlélés szempontjából jelentett nagyon sokat a dopamin, ami ahhoz nyújtott motivációt és szabadított fel energiákat, hogy elérjük, amit akarunk – ez régen az élelem és a víz megszerzése volt, ma már azonban akár egy vágyott állás vagy párkapcsolat is lehet.

Így stimulálhatjuk:

Haladjunk lépésről lépésre

Ne nagy célokat tűzzünk magunk elé, hanem az ahhoz vezető apró részeredményeket tekintsük elérendőnek. Így az agyunk sokkal gyakrabban fog megjutalmazni minket, amikor elértük a vágyott dolgot, ez pedig motivál majd.

Örömtánc

A tánc endorfint szabadít fel, de ha magunknak gratulálunk vele egy-egy elért cél után, az tovább motivál majd minket.

Lassan emeljük a mércét

Gyakran azért nem tudunk elérni egy-egy célt, mert nem tartunk még ott fejlettségi szintben vagy életszakaszban, hogy az sikerüljön. Ezért fontos, hogy ne emeljük túl magasra a lécet, kellő önvizsgálat után alakítsuk ki a céljainkat, így könnyebben elérjük őket, és nagyobb lesz a sikerélményünk.

Cselekedjünk

Ha többet nem is tudunk, de minden egyes nap 10 percet fordítsunk arra, hogy valami olyasmit tegyünk, ami közelebb visz a céljaink eléréséhez. A dopamin segíteni fog, hogy kellő lendületünk legyen hozzá.

Biztonság és tisztelet érzése: szerotonin

A szerotonin akkor szabadul fel, amikor biztonságban érezzük magunkat. Ezt a modern korban nagyban kötjük a társadalmi elismertséghez és státuszhoz, de szerencsére több módja is van annak, hogy ez a hormon utat törjön magának.

Így stimulálhatjuk:

Élvezzük a pillanatot

Próbáljunk örülni annak, ahol éppen vagyunk, igyekezzünk meglátni a szépséget a mindennapokban. Ha alapvetően azt gondoljuk, hogy a világ egy jó hely, a biztonságérzetünk is erősebbé válik.

Figyeljük meg, milyen hatással vagyunk másokra

Szeretnek minket, esetleg felnéznek ránk vagy kerülik a társaságunkat? Egyáltalán nem mindegy, milyen hatással vagyunk másokra, hiszen ez nagyban befolyásolja a társas kapcsolatainkat is.

Engedjük el a kontrollt

Az életünk nagy részében igyekszünk mindent kézben tartani, pedig a boldogság gyakran csak akkor találhat ránk, ha egy kicsit elengedjük a gyeplőt. Meglátjuk, a biztonságérzetünk így sem csorbul, sőt!

Legyünk büszkék

Az önbecsülés és az önbizalom nagyon fontos ahhoz, hogy biztonságban érezzük magunkat a világban – még egyedül is. Épp ezért szenteljünk időt és lehetőséget arra, hogy büszkék legyünk magunkra, és megünnepeljük az apróbb sikereinket is. Boldogabbak leszünk.

Szöveg: F.R.

Fotó: Thinkstock

Forrás: psychologies.co.uk