Drága-e a reptéri busz?

„Jó drága a jegy a reptéri buszra!” – így kommentálta néhány internetes oldal és blogger a hírt, miszerint július 8-ától közvetlen reptéri járatot indított a BKK a Deák Tér és a Liszt Ferenc repülőtér között. A 100E számot viselő, egyedi arculatú, a belváros és a repülőtér között megállás nélkül közlekedő, a reptérre 35 perc alatt kiérő buszra ugyanis nem érvényes a bérlet és a sima vonaljegy, hanem külön jegyet kell rá venni 900 forintért. (A 65 év felettieknek ingyenes.)

Minél többet utazik valaki a világban, annál inkább rájön: más országokban sincs kolbászból a kerítés, sőt rengeteg olyan dolog van, ami nálunk jobban működik, mint külföldön. Hogy csak egy példát mondjunk, még Európa számos részén sem magától értetődő, hogy minden utcasarkon legyen utcanévtábla. Számunkra azonban ez a természetes, ezért azt hisszük, mindenütt ez a szabály.

Az idelátogató külföldiek rendszeresen meglepődnek azon is, milyen megbízható, hatékony, civilizált és ugyanakkor nevetségesen olcsó nálunk a tömegközlekedés. Ugyanaz a tömegközlekedés, amit mi, magyarok szidunk és drágállunk. Angliában ugyanakkor zokszó nélkül fizet ki egy, az agglomerációból naponta Londonba ingázó 3 millió forintnak megfelelő összeget az éves bérletéért, s ezért a pénzért napi rendszerességgel hallgathatja, hogy ma éppen milyen indok miatt késik, vagy marad ki teljesen a járata.

Legutóbb a Kőbánya-Kispestig közlekedő, 200E reptéri járaton egy hatvan év körüli nő szórakoztatta káromkodásokkal kevert, nagy átéléssel előadott műsorával utastársait. Az asszony a reptéren dolgozik, és nehezményezi, hogy a turisták miatt rendszeresen nincs a reptéri buszon ülőhelye. Álláspontja szerint a 200E nem a turistáknak van, hanem a rendesen, becsületesen dolgozó magyaroknak. Akinek pénze van utazgatni, mondta, az fizesse ki a taxit vagy a reptéri transzfert, őt meg hagyja nyugodtan tömegközlekedni.

Az élet nagy kérdései közé tartozik, miért dolgozik valaki a reptéren, ha ki nem állhatja a turistákat. Abban ugyanakkor biztosak lehetünk, hogy a reptérre tartók többsége vígan és dalolva fogja mostantól kifizetni a 3 eurónál is olcsóbb viteldíjat azért cserébe, hogy ne álljon meg a busza a Repülőtér D portánál, s még további húsz, hasonlóan egzotikus állomáson, ahol a rendesen és becsületesen dolgozó magyarok dolgoznak, de ahol neki, turistaként nincs sok keresnivalója.

Oravecz Éva Csilla

A jegyzet eredetileg a Nők Lapja 2017/28. lapszámában jelent meg.